Gesluierde Vrijheid | De moslima in de moderne wereld

Een tijdje geleden werd mij gevraagd of ik een boekreview wilde schrijven over het onlangs publiceerde boek “Gesluierde Vrijheid” van auteur Naema Tahir. Ik ben niet zo grote boekenlezer, om eerlijk te zijn lees ik geen eens boeken maar de titel van dit boek sprak mij wel erg aan en wilde ik wel dit boek gaan lezen. Een boekreview schrijf ik pas voor het eerst op mijn blog en dat is misschien voor jullie ook wel leuk om te lezen toch?

DSC05384 kopiërenNaema Tahir heeft naast dit boek nog nadere boeken geschreven; Een moslima ontsluiert, Kostbaar bezit, Eenzaam heden, Groenkapje en de bekeerde wolf en Bruid van de dood. Naema is een Nederlandse auteur  en mensentrechterjurist van Pakistaanse ouders. Ze werkte voor verschillende internationale organisaties en doceert nu bij het University college in Roosevelt. Ze mengt zich in het publieke debat en is een graag geziene gast in diverse media. Na een aantal opinie-artikelen in NRC Handelsblad kreeg ze het stempel ‘kritisch moslima’. Van 2011-2012 was ze columnist bij de televisieprogramma’s Buitenhof en Altijd Wat. Ze doceert nu aan het University College Roosevelt te Middelburg. Bron.

Het boek heeft 144 bladzijdes, je hebt het boek dus zo uitgelezen. De onderwerpen gaan o.a. over de vrijheid en de sluier, vrije meningsuiting en het huwelijk. Een aantal onderwerpen had ik een beetje dubbel gevoel over zoals Een dubbelleven, gearrangeerde huwelijk, en huwen buiten het geloof. Ik begon aan het boek zonder gelijk te oordelen maar ik was wel erg nieuwsgierig.

Wat schrijft de moslim oproep over dit boek

” Moslima’s zoeken in bijna alle facetten van hun leven naar een melange van Westerse en islamitische waarden en normen. Daarom zien we bijvoorbeeld moslima’s met een hijab en veel make-up. Dat is niet tegenstrijdig vindt Tahir. De moslima is geen eenzijdig object, maar een dame met vele identiteiten. Bovendien is make-up er niet alleen om te verleiden, het is ook een teken van professionaliteit en persoonlijke verzorging. De hijab kan er in veel gevallen juist voor zorgen dat moslima’s meer vrijheden krijgen. Die melange tussen traditie en moderniteit of tussen het Westen en de islamitische wereld zien we volgens Tahir vooral terug in de liefde. Zo gaat ze in op het ‘genotshuwelijk’, een tijdelijk huwelijk dat vooral onder sjiieten geaccepteerd is en al plaats vond in de vroege periode van de islam. Tahir heeft verschillende stellen gesproken die voor ze gingen trouwen zo’n genotshuwelijk aangingen: ‘Een soort relatie, waarin je elkaar kan leren kennen, maar dan wel op een manier die islamitisch legaal is’.
Ook bespreekt ze moslima’s die trouwen buiten het geloof, bijvoorbeeld met een Jood of Christen. Ze laat zien dat als moslima’s dit doen, ze ook proberen om dit te legitimeren vanuit de islam.” 

DSC05383 kopiërenIk heb de islam niet van huis uit meegekregen en ik kijk heel anders dan de moslims die er mee zijn opgegroeid, of moslims die streng of juist heel open zijn opgevoed. De islam die ik leef en ken is anders dan die in Pakistan waar de schrijfster vandaan komt. De cultuur heeft ook een rol daarbij. Veel punten ken ik wel, ik heb er over gehoord maar het is er niet in mijn omgeving. De gearrangeerde huwelijken ken ik heel goed. Mijn schoonouders, schoonzus en zwager zijn zo getrouwd. En het gebeurd nog steeds in Turkije in kleine dorpen maar het wordt wel minder. Gelukkig! Ik vind dat je uit liefde moet trouwen en niet omdat het in de familie hoort of omdat het in de cultuur zo is. Er zijn mensen die dol gelukkig zijn door een gearrangeerde huwelijk maar ik ken ook gezinnen die uit elkaar zijn gegaan omdat ze niet gelukkig zijn, vaak met kinderen er bij. Ik weet niet of dit is toegestaan in de islam maar ik ben hier absoluut niet blij mee. Wil een ander dit wel, prima maar ik wil dit voor geen goud bij mijn kinderen doen.

Bij het onderwerp dubbelleven had ik al een beetje een voor gevoel waar dit over ging. Naema vertelt een verhaal over een Pakistaans meisje… dat verlieft is op een Joodse jongen maar haar ouders willen haar eigenlijk uithuwelijken met een neef. Nadat ze het had vertelt dat niet met haar neef wilde trouwen maar verlieft was op een ander heeft het wel wat opschudding gezorgd. Maar het huwelijk met haar neef ging niet ondanks dat haar ouders dat wel wilde. Nu is dit goed afgelopen maar ik ken genoeg verhalen waarbij een meisje wel gedwongen wordt om te trouwen en dood ongelukkig wordt. Of dat er meisjes zijn die weglopen omdat een huwelijk als dit niet willen. Het meisje in dit verhaal hield haar ” andere” leven geheim voor haar ouders. Wat ik wel kan begrijpen maar niet verstandig is. In de islam mag je geen relaties hebben en gemeenschap voor het huwelijk is al helemaal verboden. Daarom hebben veel meisjes een dubbel leven maar echt gelukkig worden ze er niet van.

Van het onderwerp genots huwelijk schrok ik eerlijk gezegd van. Ik heb er nog nooit van gehoord. Er gebeuren de vreselijkste dingen in de wereld en ook binnen de islam waar mijn mond open van gaat staan dus eigenlijk aan de ene kant stond ik hier niet verbaasd van te kijken achteraf. Even in het kort wat een genots huwelijk is. Deze manier van huwelijk wordt ook tijdelijke huwelijk genoemd, of de te eindigen huwelijk. Zawaj al moet3a is een huwelijk waarbij de man een huwelijksacte tussen hem en een vrouw legt tijdens een periode van een dag, week of een maand lang. Deze soort huwelijk heeft de naam Moet3a gekregen, omdat de man (of vrouw) geniet tot een bepaalde tijdperk die hij (of zij) vaststeld met zijn “vrouw” (of “man”) Deze huwelijken zijn een soort “samenzijncontract” of “samenlevingscontract”. Men gaat met elkaar om als man en vrouw, ze kunnen er ook voor kiezen om met elkaar samen te wonen of niet. En zijn vrij in het omgaan met elkaar. Ik ken dit niet binnen de islam en ik keur het zeker dan ook af. Bron.

Er staat in het onder werp Huwen buiten het geloof dat het voor een moslima niet is toegestaan met een niet moslim te trouwen. Dit is wat ik er over heb gehoord, of het ook zo in de koran staat geschreven weet ik niet. Ik denk er zo over. Als een moslima trouwt met een niet moslim die bekeerd is tot de islam zie ik het probleem niet.

Maar naast een aantal punten waar ik mijn bedenkingen bij had zijn er ook een aantal leuke punten in het boek. Zo schrijft Naema dat hoe je je sluier ook draagt dat je je als nog vrij mag en kan voelen. Je draagt immers je sluier voor je zelf en voor Allah vzmh en voor niemand anders. Ookal ben je een moslima met of zonder sluier, je hebt een mening, je hebt ook die vrijheid om te doen wat jij graag wilt doen en wilt bereiken. Alleen op een andere manier dan de niet-moslims. Je moet je niet beperken met je sluier. Om een voorbeeld te noemen. Op veel scholen in Turkije mogen meisjes en vrouwen geen hoofddoek dragen. Gelukkig heeft de President Erdogan dit terug gedraaid. Maar voordat dit aan de orde kwam gingen veel vrouwen en meisjes niet naar school of deden ze hun hoofddoek af voor de ingang van hun school. Ze willen zo veel doen maar zijn beperkt door hun hoofddoek. Ik zou niet weten wat ik had gedaan. Mijn hoofddoek is belangrijk voor me maar ik zou ook willen studeren. Wat had jij gedaan?

Maar buiten dat ben ik blij dat ik niet leef in de tijd van mijn schoonouders op mijn leeftijd. Ik ben later de islam gaan volgen maar buiten dat leef ik in een land met veelmogelijkheden, ik ben naar school gegaan, ik heb gewerkt, ik ben een blogger en ik heb een mening! Dat hadden zij niet. Dat heeft niet alleen met de sluier te maken maar ook met de cultuur. Maar ookal heb je die vrijheid dat te doen je hoeft het ook niet duidelijk neer te zetten om mensen te kwetsen, je kan het ook op een andere manier over brengen. Daar schrijft Naema heel mooi over.

Het onderwerp feminisme en nisaïsme sprak mij heel erg aan. Veel mensen denken dat de hoofddoek de vrijheid beperkt. Dat vrouwen een hoofddoek dragen omdat het zo hoort en dat het van hun man, vader broer of wie dan ook moet. Maar dat is niet zo. Ik draag mijn hoofddoek uit vrij wil om het zo te zeggen. Ook wij hebben onze rechten en plichten en wij zijn ook feministisch maar dan op een andere manier dan dat de westerse samenleving het ziet.

DSC05382 kopiërenConclusie

Ik kan hier heel kort over zijn. Ik vind het geen slecht boek maar ik zou het ook niet willen aanraden aan bijvoorbeeld jonge moslim meisjes, net bekeerde meisje of vrouwen of mensen die zich willen bekeren. Zij krijgen een beetje een ander beeld van de islam en dat zou ik niet willen. Het heeft mooie onderwerpen maar onderwerpen waar ik me niet bij thuis voel en ik afkeur maar ook onderwerpen waar ik over heb gehoord maar niet in mijn omgeving aanwezig is. Het heeft 2 kanten.

Gesluierde Vrijheid – De moslima in de moderne wereld is o.a te bestellen via bol.com en kost €14,95

Q: Heb jij dit boek al gelezen en wat vond je er van?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

  • Leuk artikel. Ik herken veel dingen, omdat mijn ouders een Pakistaanse achtergrond hebben. Veel dingen komen voort uit de cultuur. Zelf geloof ik ook niet in de dingen, waar jij je vraagtekens zet. Ik ga dit boek ook kopen. Ik had het boek eenzaamheid gelezen toen ik een kind was. Ben wel benieuwd naar haar anderen boeken..